دسته‌بندی نشده

انواع شیوه های میناکاری

انواع میناکاری از لحاظ جنس زیرساخت

میناکاری روی سفال

این میناکاری روی انواع ظروف سفالی انجام میشود.این نوع میناکاری شامل مراحل سمباده کشی، نقاشی ، لعاب کاری و پخت در کوره میباشد. زادگاه اصلی میناکاری روی سفال همدان می باشد. و شهر لالجین به عنوان شهر سفال جهان ثبت شده است.

 

میناکاری روی شیشه

در گذشته میناکاری روی شیشه به معنی کنارهم گذاشتن تکه های شیشه های رنگی و بوجود آوردن طرح ها و نقوش مذهبی روی آن ها و قرار دادن آنها دراماکن مذهبی مانند کلیسا و مسجد بود.میناکاری روی شیشه برای به تصویر کشیدن قدیسان و وقایع مذهبی استفاده می شد. اما امروزه نقاشی هایی به سلیقه هنرمند بر روی شیشه انجام می شود.

 

 

میناکاری روی فلز

میناکاری روی فلز، معمولاً روی فلزات طلا، نقره، برنج و مس انجام می شود. امروزه بیشتر روی فلز مس و برنج انجام میشود به دلیل قیمت مناسب تر این فلزات همچنین میناکاری روی برنج ماندگاری بیشتری دارد.

 

 

انواع شیوه های میناکاری

 

مینای خانه بندی(حجره بندی – سیمی)

در این روش ابتدا طرح مورد نظر با سیم مفتول سیم بندی می شود سپس رنگ های میناکاری درون این خانه ها ریخته میشود. سپس در کوره پخته میشود و در آخر پولیش می شود.

 

 

مینای نقاشی

در این روش بعد از قلم زنی مس توسط استاد لعاب و کوره ظرف مسی سه بار لعاب میشود و سپس توسط هنرمند میناکار نقاشی میشود و دوباره در کوره برای پخت و تثبیت رنگ های میناکاری قرار میگیرد.

 

  

 

مینای پنجره ای

این روش مشابه مینای خانه بندی است با این تفاوت که در مینای پنجره ای پشت خانه های سیم بندی شده خالی هست . این نوع میناکاری شفاف هست به طوریکه نور خورشید از خانه ها عبور میکند.

 

مینای شکری

این روش شباهت به مینای نقاشی دارد. در مینای شکری اسکلت مس با لعاب رنگی پوشیده میشود سپس با مداد سفید نقاشی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *